Regio
Utrecht

Regio Utrecht

Het Young Innovators programma is in Nederland drie jaar geleden voor het eerst van start gegaan in de regio Utrecht. De afgelopen jaren is de regio inmiddels flink uitgegroeid met verschillende scholen in Amersfoort, Utrecht, Soest en Zeist.

Hierbij zijn er al allerlei klimaatvraagstukken voorbijgekomen. Bijvoorbeeld: samen met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) staat het Young Innovators programma stil bij de enorme opgave die we hebben als gevolg van het verwachte extremere weer als gevolg van klimaatverandering. Hierbij kijken we naar aanhoudende droogte, hittegolven afgewisseld met tropische buien en daarnaast het verlies van biodiversiteit in de stad en het omringende land.

Voor casushouder Funghi Factory hebben we samen met de leerlingen onderzocht wat er gedaan kan worden met de reststroom van het kweken van oesterzwammen op koffiedik. Daarnaast hebben we in Zeist samen met de gemeente en de Warmtetransitiemakers gekeken hoe we de participatie van de warmtetransitie kunnen vergroten in Zeist. Zo zijn er nog veel meer interessante en complexe thematieken te noemen waar we graag met jou mee aan de slag gaan.

Naast de kernbezigheden van het Young Innovators programma zijn we ook bezig met innovatie op het gebied van klimaateducatie. Dit doen we onder andere samen met de Universiteit Utrecht. Hierin kijken we hoe we toekomstdenken, game-didactiek en verbeeldingstechnieken kunnen inzetten om de manier waarop we lesgeven revolutionair te vernieuwen.

 

 

 

Martin

Interesse?

Neem contact op met Martin.

Regiocoördinator.

martin.vanpul@stichtingtechnotrend.nl

“Door het werken met een organisatie voelen we ons betrokken, omdat we aan een oplossing werken waar ze echt iets aan hebben. Je doet het niet alleen voor een cijfer, maar ook om echt iets bij te dragen.”

(Corine – HAVO – Griftland college)

Als onze oplossing wordt gebruikt is het wel gewoon vet, want dan weet je dat het goed hebt gedaan.

(Jorit en Lucas – HAVO – Griftland college)

Tijdens de Climathon zijn we echt benieuwd hoe de leerlingen ons ook kunnen prikkelen tot nieuwe ideeën en oplossingen waar wij nog niet zelf aan gedacht hebben.

(Jelle – projectontwikkelaar Holistic development – Common Woods))