Regio
Zuid-Holland

Regio Zuid-Holland

Zuid-Holland is een prachtige provincie waar diverse uitdagingen samenkomen. Het gebied herbergt een rivierendelta, de grootste haven van Europa, bruisende steden en uitgestrekte natuurgebieden. Daarnaast staat Zuid-Holland bekend om zijn wereldberoemde glastuinbouw en een duingebied met unieke vraagstukken. Tegelijkertijd dwingen grote veranderingen, zoals klimaatverandering, ons tot fundamentele aanpassingen in onze fysieke leefomgeving. 

Dit alles vormt een inspirerende achtergrond voor leerlingen. Momenteel legt Young Innovators in Zuid-Holland de nadruk op het ontwikkelen van groene, gezonde steden. De centrale vraag luidt: Hoe kunnen we een klimaatadaptieve, biodiverse en gezonde leefomgeving creëren? Leerlingen worden betrokken bij projecten op scholen, mogelijk gemaakt door de groene cirkel: Groene Gezonde Stad. Zij erkennen de intergenerationele aard van de uitdagingen en bieden leerlingen de kans om actief na te denken over hun eigen toekomst. 

In het schooljaar 2023-2024 zijn verschillende projecten gedraaid waarbij samen 590 leerlingen zijn bereikt. Deze projecten zijn gedraaid op 5 verschillende scholen waarop een totaal van 20 docenten is bereikt. Bij deze projecten zijn 5 verschillende casushouders betrokken die als rolmodel de leerlingen hebben laten zien dat je kan bijdragen aan positieve verandering. Samen hebben de leerlingen meer dan 100 unieke ideeën bedacht.

Op deze manier dragen Zuid-Hollandse leerlingen bij aan een betere toekomst voor ons allemaal. Dankzij samenwerkingen met de provincie, gemeenten en andere betrokken partijen bieden we leerlingen iets wat zij niet vinden in het standaard curriculum, namelijk, de kans om te leren terwijl ze bijdragen aan de grote uitdagingen van vandaag.

Interesse? Neem contact op met Floris.

Regiocoördinator
floris.deboer@stichtingtechnotrend.nl

De Climathon is wat anders dan een gewone schooldag waarbij je alleen maar achter de banken zit. Ik heb geleerd dat recycling niet alleen beperkt is tot het scheiden van afval, maar dat er veel meer processtappen in het systeem zitten.

(Jan – HAVO – Griftland college)

Tijdens de Climathon zijn we echt benieuwd hoe de leerlingen ons ook kunnen prikkelen tot nieuwe ideeën en oplossingen waar wij nog niet zelf aan gedacht hebben.

(Jelle – projectontwikkelaar Holistic development – Common Woods)

Door gebruik te maken van systeemdenken leren de leerlingen een andere manier van denken, die ook voor andere vakken belangrijk en bruikbaar is. Wat gebeurt er als er hier een blokje wordt omgegooid en wat valt er dan allemaal om?

(Erwin – Docent Biologie – Pierson College)