Regio
Zuid-Holland

Regio Zuid-Holland

De regio Zuid-Holland is een unieke provincie waar verschillende klimaatthema’s spelen. Grote steden zoals Rotterdam, Den Haag, Leiden en Delft en hun voorsteden maken de regio een druk bewoond gebied. Hierdoor staan de verschillende gemeenten voor enorm veel en grote klimaatuitdagingen in stedelijk gebied. Een groot gedeelte van de regio ligt onder zeeniveau, in deze regio is zelfs het laagste punt van Nederland! Daarom hebben wij in de omgeving van Rotterdam al met verschillende casushouders samengewerkt op het gebied van klimaatadaptatie in stedelijk gebied, zoals het toekomstbestendig maken van het Rotterdamse plein Weerwoord.

Verder hebben leerlingen oplossingen bedacht voor het slim hergebruiken van regenwater bij de kinderboerderij Blije Wei. Daarnaast hebben we samen met Arcadis gekeken naar hoe de pier in Scheveningen een mooie nieuwe bestemming kan krijgen op een duurzame en toekomstbestendige manier van bouwen waarbij ook rekening gehouden wordt met andere maatschappelijke thema’s zoals de grote woningtekorten in de Randstad.

In deze regio liggen nog enorm veel andere lokale klimaatuitdagingen en duurzaamheidsopgaves, zoals de energietransitie in de Rotterdamse haven, het verduurzamen van de kaslandbouw en deze kassen toekomstbestendig maken voor eventuele extremere weersomstandigheden.

In 2021 hebben vijf leerlingen van SG Spieringshoek met veel enthousiasme meegedaan met het Young Innovators programma en hebben zij hun idee verder uitgewerkt met de opdrachtgever Rotterdams Weerwoord in het Young Changemakers programma, dat voor een selectie van de deelnemers volgt op de Young Climathon, en eveneens onderdeel van het Young Innovators programma.

Interesse? Neem contact op met Yanna.

Regiocoördinator
yanna.hoek[at]stichtingtechnotrend.nl

De Climathon is wat anders dan een gewone schooldag waarbij je alleen maar achter de banken zit. Ik heb geleerd dat recycling niet alleen beperkt is tot het scheiden van afval, maar dat er veel meer processtappen in het systeem zitten.

(Jan – HAVO – Griftland college)

Tijdens de Climathon zijn we echt benieuwd hoe de leerlingen ons ook kunnen prikkelen tot nieuwe ideeën en oplossingen waar wij nog niet zelf aan gedacht hebben.

(Jelle – projectontwikkelaar Holistic development – Common Woods)

Door gebruik te maken van systeemdenken leren de leerlingen een andere manier van denken, die ook voor andere vakken belangrijk en bruikbaar is. Wat gebeurt er als er hier een blokje wordt omgegooid en wat valt er dan allemaal om?

(Erwin – Docent Biologie – Pierson College)